StorePal, inzicht in loyaltyprogramma’s voor retailers

Brand Loyalty verzorgt voor zijn retailklanten de complete merkactivatie van loyaliteitsacties in de winkel. Denk aan de displays voor de promotionele producten, de instore etalage van de producten, de zegels, de posters en de spaarkaarten. Maar hoe effectief zijn die campagnes nu eigenlijk? Wereldwijd worden er allerlei spaarprogramma’s voor merkactivatie ingezet, maar de vraag blijft of de klant, de consument, ook echt meedoet en het nut ervan inziet.

De uitdaging

Om hierin meer inzicht te krijgen, kwam Brand Loyalty met een uitdagende vraag: hoe optimaliseren we de spaar- en loyaliteitsprogramma’s voor de merken waar we voor werken, zodat er nog meer trouwe klanten gaan deelnemen? En: hoe meet je het succes van deze programma’s?

Het ontbreken van een goed meetmechanisme

Het succes van een actie is voor een groot deel afhankelijk van de displays: die moeten natuurlijk prominent aanwezig zijn en er
goed uitzien. Aan de andere kant moet het winkelpersoneel ook worden getraind, zodat ze de acties goed aan de shopper kunnen overbrengen. Om dit te testen, zette Brand Loyalty aanvankelijk mystery shoppers in. Zij peilden of de displays goed waren opgesteld, het winkelpersoneel voldoende op de hoogte was en of er ook actief in de winkel iets met het programma werd gedaan. Kregen zij bijvoorbeeld wel de spaarzegels aangeboden van de kassamedewerkster? Maar als een winkelketen duizenden winkels heeft, wordt dit een bewerkelijke, langdurige en dure kwestie. Een geautomatiseerde en slimme techniek zou hier uitkomst bieden.

De StorePal applicatie op basis van Artificial Intelligence

Open Circle Solutions ontwikkelde de Storepal-applicatie die gebruikmaakt van beeldherkenning gebaseerd op artifificiële intelligentie (AI)-concepten. Door beeldherkenning toe te passen op foto’s van de displays in de winkel, werd duidelijk welke schappen en welke plekken in de winkel voor de allerbeste resultaten zorgen. Ook kan men op het hoofdkantoor direct beoordelen of de schappen volgens het protocol zijn geplaatst.

De Storepal-app is een mobiele tool die door het personeel van retailers wordt gebruikt. De app bevat allerlei vragen om een beeld te krijgen over wat er per winkel goed gaat en wat niet. Zoals: ‘Kun je een foto maken van de display en een oordeel geven over de kwaliteit?’ Daardoor wordt via de Storepal-app een schat aan informatie verzameld. Brand Loyalty kan nu proactief winkels benaderen en hen helpen om de resultaten te verbeteren. Natuurlijk met de focus op winkels die meer aandacht nodig hebben, omdat de verkregen data dit inzicht geeft. In plaats van het meten van resultaten door mystery shoppers, worden de resultaten nu op een slimme, intelligente en objectieve manier via het personeel van de verschillende winkels gemeten.

Aantrekkelijk gebruik door gamification

Om het winkelpersoneel te stimuleren ook echt de Storepal-app te gebruiken, is er een competitie-element ingebouwd. Via zogenaamde ‘leader boards’ kunnen retailers hun resultaten met collegaretailers vergelijken. Elke twee weken wordt een prijs uitgeloofd aan de best presterende winkel. Dit blijkt een enorme stimulans om de app ook echt te gebruiken.

 

De Storepal-app is makkelijk in gebruik en behulpzaam. Ik kan gemakkelijk de campagne-schappen naast de lijst van eisen houden. Bovendien kan ik het hoofdkantoor direct een seintje geven als de voorraad moet worden aangevuld.

Quang Trung

Marketing Manager, COOP

Update 2021: migratie van AWS naar de Microsoft Azure cloud

De applicaties die we bouwden voor BrandLoyalty zijn gebouwd in Java en draaiden binnen Red Hat OpenShift op Amazon Web Services (AWS). Omdat Amazon zich in de loop van de jaren steeds meer is gaan richten op retailers, groeide de wens van BrandLoyalty om te migreren naar een ander cloudplatform. Amazon werd in hun ogen te veel een concurrent. Dit betekende het migreren van alle applicaties, inclusief websites, datacenter en zelfs SAP-systeem.

Binnen krap drie maanden migreerden wij hen van Amazon Web Services naar de Azure cloud. Lees hier hoe we dat voor elkaar kregen.

Meer weten?

Ook een maatwerk applicatie bouwen of eens in gesprek gaan? Neem volkomen vrijblijvend contact met ons via +31 40 3041330 of info@opencirclesolutions.com. Je kunt ook het formulier onderaan de pagina gebruiken om je vraag te stellen. Wij nemen dan snel contact met je op.

 

Gratis download

Download deze case

Meer klantervaringen

Smart Rollator

Smart Rollator

Een Smart app bouwen voor een Smart rollator, dat is wat wij in samenwerking met Libra Revalidatie & Audiologie hebben gedaan. Genoeg bewegen is voor iedereen van groot belang om gezond en fit te blijven leven. Zeker voor mensen die minder goed ter been zijn, door...

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor Open Circle Stories en krijg een verzameling artikelen, tips, nieuws en verdiepingen in je mailbox.

Pin It on Pinterest

Share This