Migratie van Amazon Web Services naar de Microsoft Azure cloud: een voorbeeld uit de praktijk

De cloud brengt veel voordelen: eenvoudige data-uitwisseling en integratie met andere applicaties, betalen naar gebruik, controle over serverkosten, schaalbaarheid, snellere time-to-market van nieuwe software en de mogelijkheid om snel te migreren naar een ander platform. Al deze punten gaan op voor de migratie die Open Circle Solutions voor BrandLoyalty uitvoerde. Binnen krap drie maanden migreerden wij hen van Amazon Web Services naar de Azure cloud.

Migreren van cloudprovider

BrandLoyalty ontwikkelt en beheert loyaliteitspromoties. Iedere keer als de cassière je vraagt of je meedoet aan de actie van de week, is de kans groot dat BrandLoyalty erbij betrokken is. In 2015 bouwden wij voor hen een drietal applicaties:

  1. Competitor monitor
    Een interne takenlijst en overzicht met de historie van (de werking van) loyalty-programma’s.
  2. Stock allocation system (SAS)
    Software voor het voorraadbeheer van de loyalty-programma’s in de winkels.
  3. StorePal
    Een applicatie waarmee BrandLoyalty en haar klanten inzicht hebben in de activatie van de programma’s in de winkelfilialen.

Deze applicaties zijn gebouwd in Java en draaiden binnen Red Hat OpenShift op Amazon Web Services (AWS). Omdat Amazon zich in de loop van de jaren steeds meer is gaan richten op retailers, groeide de wens van BrandLoyalty om te migreren naar een ander cloudplatform. Amazon werd in hun ogen te veel een concurrent.
Voor BrandLoyalty betekende dat het migreren van alle applicaties, inclusief hun websites, het datacenter en zelfs het SAP-systeem.

Project scope

Zij vroegen OCS een voorstel te doen voor de migratie van de drie genoemde applicaties. Het voorstel bestond uit 2 onderdelen:

  1. Migratie van de applicaties
  2. Onderhoud van de applicaties
    Bij de meeste bedrijven ligt de focus van het onderhous en beheer op changes en incidenten. Daardoor krijgt de ondersteuning van alle versies (het zogenaamde life-cycle management, waaronder ook het installeren van security patches) vaak minder aandacht. BrandLoyalty wilde ook dit beheer voor de toekomst borgen, zodat de gebruikte frameworks steeds up-to-date zijn en ondersteund worden door de leveranciers. Wij namen dat voor onze rekening.

Agile benadering: binnen drie maanden een migratie naar Azure

In oktober werd het voorstel geaccordeerd en konden we aan de slag. Het project voerden we uit met de kanban-aanpak: per applicatie hanteerden we een statusoverzicht. Het projectteam van OCS was multidisciplinair. Omdat veel van onze medewerkers al bekend waren met een bepaalde applicatie, werd hun ervaring dan ook ingezet op die applicatie. Zo konden ze snel schakelen.

Elke morgen werd de voortgang besproken in een stand-up meeting. De projectleider koppelde issues zo nodig terug naar BrandLoyalty en informeerde hen als een applicatie gereed was voor user acceptance-testen. Deze agile methode hielp om de strakke deadline te halen, en dat was belangrijk omdat begin januari de OpenShift-subscriptions afliepen. Het streven was daarom om al vóór de kerst alles af te ronden, zodat verlenging van de subscriptions niet nodig was en iedereen kon genieten van een welverdiende vakantie. Een ambitieus plan voor drie applicaties in een nieuwe omgeving in krap drie maanden.

Voordelen van de cloudmigratie voor BrandLoyalty en haar klanten

Het gemak van de cloud bewees zich en alle drie de applicaties werden voor de kerst opgeleverd: 2,5 maand na de start van het project! De kwaliteit van de applicaties is zó goed dat er in de weken daarna geen grote issues zijn opgedoken.

BrandLoyalty is blij met het resultaat. Concreet kunnen zij hun klanten nu de ervaring bieden die zij al jaren wensten. Naast de migratie is het dashboard van StorePal compleet herbouwd met Angular. Dat biedt een betere user interface.

Ook de klanten zien verschil in de applicaties. StorePal heeft een nieuwe look en feel en de interface is een stuk beter. Vooral omdat deze nu responsive is. Dat betekent dat hij op andere devices als de telefoon en iPad beter schaalbaar is en daardoor een stuk makkelijker mobiel te gebruiken is. Omdat de applicatie eenvoudig op te schalen is wanneer er meer capaciteit nodig is, blijft deze ook bij piekbelasting stabiel functioneren.

OCS-BrandLoyalty-screen-1
OCS-BrandLoyalty-screen-2
OCS-BrandLoyalty-screen-2
OCS screen storepal app
OCS screen storepal app
OCS screen storepal app
OCS screen storepal app

“OCS heeft BrandLoyalty geholpen een aantal complexe en bedrijfskritische applicaties succesvol naar Azure Cloud te verplaatsen. Deze soepel verlopen migratie heeft ervoor gezorgd dat we beter in control zijn van kosten en kwaliteit dan voorheen. Alle data en applicaties staan in een veilige en schaalbare omgeving, waarmee we de dienstverlening naar onze wereldwijde klanten verder kunnen vergroten en beteren.”

Christian van Hulten, Head Data Solutions

Klaar voor de toekomst

BrandLoyalty maakte met deze migratie haar cloudomgeving en applicaties toekomstbestendig. De volgende stap is het koppelen van alle applicaties aan één centraal dataplatform in de cloud, waarmee het bedrijf over alle applicaties heen inzicht heeft in alle data.

Ook het onderhoud is nu geregeld. Dit ligt vast in een SLA waarmee wij 24/7 verantwoordelijk zijn voor het beheer van de drie gemigreerde applicaties. Met klanten in alle werelddelen is dit voor BrandLoyalty een hele zorg minder. Om issues zoveel mogelijk voor te zijn, hebben wij het monitoren van de Azure cloudomgeving ingericht. Zodra er een mogelijk issue dreigt, ontvangen wij een alert waarop we direct actie kunnen ondernemen.

In een kleine drie maanden stapte BrandLoyalty over op een toekomstbestendige omgeving, met lagere beheerkosten, ontzorgt van het beheer en een betere klantbeleving in de applicatie.

 

Ook gemakkelijk migreren naar de cloud?

Klinkt dit als muziek in je oren en wil jij weten of het interessant is voor jullie organisatie om te migreren naar een andere cloudomgeving? Neem contact met ons op, dan spreken we de mogelijkheden en vooruitzichten graag met je door.

Open Circle Solutions heeft veel ervaring opgebouwd met migratie. Daardoor weten wij wat de mogelijkheden zijn en waar je later in het traject voordeel van hebt. Ook kunnen wij adviseren wat het geschikte moment is om over te stappen. Schakel ons gerust in, bij voorkeur zo vroeg mogelijk in het traject, om met jullie mee te denken. Neem direct contact voor een advies op maat. Stuur een mail of bel naar +31 40 30 41 330 om eens te sparren. Het zal je verrassen wat er mogelijk is.

omslag ebook cloudIn ons e-book delen we dit praktische stappenplan met je. We benoemen de vragen en aandachtspunten die je helpen om de migratie naar de cloud goed voor te bereiden. Al deze punten komen wij dagelijks tegen in de praktijk. Uit ervaring weten we dat door deze vooraf af te stemmen, de transitie soepeler verloopt: voor zowel de IT-afdeling als de gebruikers.

Nieuwsgierig naar dit stappenplan? Download dan hier het e-book.

Meer artikelen

T-shaped open source software developers

T-shaped open source software developers

Je kunt er bijna niet meer omheen: T-shaped open source software developers. Een term die steeds vaker opduikt en waar ook Open Circle Solutions in gelooft: we doen er alles aan om onze ontwikkelaars ‘T-shaped’ te maken. Maar wat is een T-shaped open source...

Kotlin-training voor Open Circle Solutions ontwikkelaars

Kotlin-training voor Open Circle Solutions ontwikkelaars

Kotlin is een programmeertaal die is ontwikkeld door JetBrains. Sinds 2017 is het de officiële programmeertaal voor Android development, dus voor ons als mobiele app-ontwikkelaars erg interessant. Kotlin wint de laatste jaren behoorlijk aan populariteit. Om ons...

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor Open Circle Stories en krijg een verzameling artikelen, tips, nieuws en verdiepingen in je mailbox.

Pin It on Pinterest

Share This