Kubernetes in de praktijk: overbelasting van een klantenapp opvangen

Kubernetes is een oplossing om capaciteit eenvoudig, geautomatiseerd uit te breiden. Door applicaties horizontaal te schalen, blijven ze soepel werken, ook op piekmomenten. En zonder kosten te maken voor servercapaciteit die op andere momenten onbenut blijft.

Dit is deel drie in een reeks van vier blogs over Kubernetes. In onze eerste blog over Kubernetes legden we uit hoe het Kubernetes platform werkt. In de tweede blog vertelden we hoe je kunt checken of Kubernetes voor jullie de juiste oplossing is en waar je op moet letten voor je deze implementeert. In deze blog geven we je een idee hoe Kubernetes werkt in de praktijk door een klantcase toe te lichten.

De klant

Onze klant BrandLoyalty is gespecialiseerd in het ontwikkelen en aansturen van loyaliteitspromoties. Als je zegeltjes of punten spaart bij een winkelketen, dan ben je, zonder dat je het wist, waarschijnlijk wel in aanraking gekomen met hun diensten (‘Spaart u voor de handdoeken?’). Open Circle Solutions ontwikkelde diverse systemen voor BrandLoyalty.

Het internationale bedrijf werkt op basis van een hub & spoke architecture. In het midden van het wiel (of applicatielandschap) houdt BrandLoyalty de regie over de IT-basistoepassingen, zoals het DNS, gebruikersautorisatie en -management en de firewall. Langs de spaken (spokes) van het wiel worden diensten uitbesteed aan integratiepartijen. Zo ontwikkelden wij voor hen onder andere StorePal.

 

Beeldherkenning

De applicatie

StorePal is een applicatie die de retailklanten inzicht geeft in de effectiviteit van loyaltyprogramma’s. BrandLoyalty wil het voor de retailers inzichtelijk maken in hoeverre de consument meedoet en het nut inziet van het spaarprogramma. Oftewel, draagt het voor de retailer bij aan merkactivatie? Met de applicatie kan de retailer het succes van een programma meten.

De praktijk leert dat het succes sterk afhankelijk is van de displays in de winkel. Die moeten goed zichtbaar zijn en de klant aanspreken. Om dit te testen, geeft de app medewerkers de opdracht om foto’s te maken van hoe en waar displays geplaatst zijn. Daarbij moeten ze vragen beantwoorden als: ‘Hoe beoordeel je de kwaliteit van de display?’. Deze foto’s en bijbehorende informatie worden met behulp van beeldherkenning geanalyseerd.

Met de achterliggende artificiële intelligentie (AI) wordt vervolgens berekend welke schappen en welke plekken in de winkel het beste resultaat oplevert. Ook kan men op het hoofdkantoor direct beoordelen of de schappen volgens het protocol zijn geplaatst. Er is een spelelement toegevoegd om het winkelpersoneel te stimuleren de Storepal-app ook echt te gebruiken. Via zogenaamde ‘Leader boards’ kunnen retailers hun resultaten met collega-retailers vergelijken. Elke twee weken wordt een prijs uitgeloofd aan de best presterende winkel.

OCS ontwikkels cloud apps

Opbouw van de applicatie

Iedere keer als er een nieuw programma wordt opgezet, verstuurt de app ineens veel taken. Deze kortstondige periode van taken uitzetten en feedback verwerken leidt tot een piekbelasting van de app en onderliggende services.

De back-end van de applicatie is opgebouwd uit 3 componenten:

  1. Manager: deze definieert de programma’s, taken en vragenlijst
  2. API: de webservice die communiceert met de mobiele applicaties van de medewerkers
  3. Dashboard: een webapplicatie die één keer wordt gedownload naar je browser, waarna alle communicatie via webservices plaatsvindt

De front-end van de applicatie bestaat uit een mobiele app (iOS en Android) en een web applicatie. Zij communiceren met de hierboven genoemde API.

Deze microservices zijn als losse clusters prima geschikt om horizontaal te schalen. Dat wil zeggen dat je ze naast elkaar kunt klonen om uit te breiden op het moment dat er meer capaciteit vereist is. Daarmee voldoen ze aan de vereisten om Kubernetes toe te passen.

 

OCS ontwikkels cloud apps

Onafhankelijk van cloud provider

De applicatie StorePal draaide in eerste instantie op OpenShift: een clusteropplossing gebaseerd op Kubernetes, opgezet en beheerd door Red Hat en draaiend op Amazon. Omdat Amazon een concurrent is van de klanten van BrandLoyalty, wilde BrandLoyalty overstappen naar Microsoft Azure. Dit was een harde eis van het bedrijf.

OpenShift is een Kubernetes-oplossing gericht op gebruiksvriendelijkheid. Door een extra UX-schil is deze ook voor minder IT-vaardigen goed bruikbaar. Dat zorgt wel voor specifieke aanpassingen in het platform. Door de applicatie om te bouwen naar een meer standaard Kubernetes-oplossing die ook op Microsoft Azure kan draaien, konden we deze vendor lock opheffen. Het gevolg: meer automatisering van taken en een grotere onafhankelijkheid.

Voordelen van Kubernetes

Door de transitie naar Kubernetes op Azure kan BrandLoyalty nu genieten van de volgende voordelen:

  • uitbreiden capaciteit van de verschillende onderdelen naar gebruik
  • moeiteloos opvangen van piekbelasting
  • betalen vereiste capaciteit naar gebruik
  • klanten kunnen op alle momenten soepel werken in de applicatie
  • onafhankelijk van cloud provider
  • toegang tot uitgebreide bibliotheek van Microsoft diensten
  • minder IT-beheer nodig door meer standaardisatie en automatisering
  • kostenbesparing door minder gereserveerde minimale capaciteit en betere horizontale schaling
  • aanpassingen aan app kunnen snel worden doorgevoerd, dankzij no-code/low code

Doorlooptijd

De doorlooptijd van dit project van start tot oplevering was 4 maanden. Hierin is de architectuurschets gemaakt, de omgeving gebouwd, de naamgevingsconventie opgezet, alle componenten in codevorm beschreven en uiteindelijk samen met alle data overgezet. Na uitgebreid testen gaat de applicatie binnenkort in productie in de nieuwe cloudomgeving.

 

Wat kan Kubernetes jullie organisatie opleveren?

Afhankelijk van de applicatie en IT-omgeving kan een dergelijk project al binnen enkele weken worden afgerond. Dat betekent dat je binnen een paar weken de overbelasting van applicaties en servers al kunt oplossen.

Ben je nieuwsgierig hoe Kubernetes werkt? Lees dan vooral onze eerste blog in deze reeks. Om te checken of jullie applicatie geschikt is om horizontaal te schalen, hebben we een checklist opgenomen in de tweede blog.

Wil je meer weten over Kubernetes en het proces? Of wil je sparren over de mogelijkheden van Kubernetes voor jullie organisatie? Laat het ons weten per mail of bel naar +31 40 30 41 330 om eens te sparren. Het zal je verrassen wat er mogelijk is. Wij denken met je mee en geven proactief advies.

omslag-ebook-cloud

e-book

Ontsluit de mogelijkheden van de cloud met cloud-native applicaties

Meer artikelen

De Open Circle Solutions keuzehulp voor cloud providers

De Open Circle Solutions keuzehulp voor cloud providers

Overstappen naar de cloud is kiezen voor een cloud provider. Die keuze is belangrijk, want het bepaalt je mogelijkheden en (licentie)kosten in de toekomst. In deze blog zetten we de drie belangrijkste cloud providers voor je op een rijtje: Digital Ocean, Amazon Web...

Kubernetes: automatiseer de configuratie voor maximaal resultaat

Kubernetes: automatiseer de configuratie voor maximaal resultaat

Met Terraform richt je de beste infrastructuur in voor Kubernetes, die je vervolgens met Application Insights monitort. Die automatisering biedt veel voordelen.  In een reeks van vier blogs vertellen we je over de voordelen en toepassing van Kubernetes. In de...

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor Open Circle Stories en krijg een verzameling artikelen, tips, nieuws en verdiepingen in je mailbox.

Pin It on Pinterest

Share This