IceMobile

IceMobile is een wereldwijd opererend bedrijf dat digitale spaaracties voor retailers biedt. Op het eigen Bright Loyalty Platform ontwikkelt IceMobile mobiele apps voor verschillende winkelketens. Met deze apps kunnen mensen digitale punten sparen voor (korting op) producten bij winkelketens over de hele wereld.

De klant kan de app, die door IceMobile speciaal voor de betreffende retailer is gecreëerd, gratis downloaden. Na identificatie van bijvoorbeeld een klantenkaart, spaart de klant – door een koppeling met de kassasystemen – bij iedere aankoop digitale punten.

Uitdaging

Het Bright Loyalty Platform van IceMobile draaide in de cloud op Amazon Web Services (AWS). IceMobile wilde echter dat het platform flexibel genoeg zou worden om compleet onafhankelijk te zijn van de cloud leverancier; het platform moet dus bij alle cloud leveranciers te gebruiken zijn.

Daarnaast was de infrastructuur van het Bright Loyalty Platform toe aan een vernieuwing die het inzetten ervan efficiënter en schaalbaarder zou maken. Ook het ontwikkelproces van de software moest vereenvoudigd worden, zodat er tijd en dus geld kon worden bespaard.

Om dit allemaal zo snel mogelijk te bereiken, zocht IceMobile de samenwerking met Open Circle Solutions waarbij wij hen bij dit project met kennis en ervaring hebben kunnen versterken en versnellen.

Oplossing

Tijdens het bouwen van de oplossing is gekozen om deze over verschillende zogenaamde “containers” te verspreiden. Op deze manier kunnen meerdere mensen op hetzelfde moment aan onafhankelijke onderdelen van het project werken. Om de infrastructuur van het platform en het ontwikkelproces van de onafhankelijke componenten te verbeteren, werd door middel van Red Hat OpenShift het principe van container orchestration geïmplementeerd.

Daarnaast moesten alle onderdelen van het Bright Loyalty Platform die waren gebaseerd op specifieke services van AWS, opnieuw bekeken en aangepast worden.

Werkwijze

Tijdens de ontwikkeling van dit project is de Agile Scrum methode gebruikt. Met een kernteam van 12 mensen van zowel IceMobile als Open Circle Solutions is er op locatie in 10 sprints een deel van het platform vernieuwd. Op piekmomenten, zoals tijdens de eerste implementatie van het platform voor de klant, werd het team uitgebreid naar 20 mensen.

De Scrum master werd geleverd door Open Circle Solutions, en een medewerker van IceMobile trad op als Product Owner. De samenwerking is dermate succesvol gebleken dat meerdere mensen van Open Circle Solutions ook na oplevering van dit project nog onderdeel zijn van het vaste ontwikkelteam bij IceMobile.

Resultaat

Het resultaat van dit omvangrijke project is een herzien platform dat niet alleen nog slagvaardiger is, het is ook mogelijk om de totale oplossing voor retailers sneller en efficiënter te maken en te implementeren.

Daarnaast is het team van IceMobile en Open Circle Solutions erin geslaagd om het Bright Loyalty Platform volledig onafhankelijk van een specifieke cloud leverancier te maken. Het maakt niet langer uit welke cloud leverancier de voorkeur van een retailer heeft bij het inzetten van de oplossing. Dit draagt bij aan een grotere flexibiliteit van IceMobile wat betreft het invullen van klantwensen.

Wat zegt de klant?

Bij IceMobile waren we eraan gewend om ontwikkelprojecten geheel in eigen beheer uit te voeren. Het was dus even schakelen om Open Circle Solutions als development partner te hebben. Er ontstond daardoor voor beide partijen een nieuwe dynamiek.

In het begin moesten we echt zoeken naar een goede samenwerking, want zowel Open Circle Solutions als IceMobile hadden een eigen manier van werken. Het was voor beide partijen nieuw dat bepaalde zaken die voorheen als vast uitgangspunten fungeerden, ter discussie kwamen te staan. We hebben samen de juiste balans moeten vinden, en dat ging opmerkelijk snel.

We zijn wederzijds kritisch en dat is erg prettig. Discussies op basis van de juiste argumenten leveren immers een nog beter resultaat. We hebben elkaar goed gevonden en we plukken samen de vruchten van een hele gezonde en fijne samenwerking.

Meer weten?

Ook een maatwerk applicatie bouwen of eens in gesprek gaan? Neem volkomen vrijblijvend contact met ons via +31 40 3041330 of info@opencirclesolutions.com. Je kunt ook het formulier onderaan de pagina gebruiken om je vraag te stellen. Wij nemen dan snel contact met je op.

 

Gratis download

We hebben de belangrijkste zaken uit deze case op een rijtje gezet.
Je kunt deze gratis hier downloaden.

 

Download deze case

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor Open Circle Stories en krijg een verzameling artikelen, tips, nieuws en verdiepingen in je mailbox.

Pin It on Pinterest

Share This