expertise

Natural Language Processing

Home → Expertises → Natural Language Processing

Slimmer omgaan met de teksten in jouw organisatie

In veel organisaties wordt intensief gebruikgemaakt van tekst. Het produceren, lezen en analyseren daarvan kost veel tijd en menskracht. Met Natural Language Processing kun je (onderdelen van) deze taken automatiseren. Dat zorgt voor meer consistentie, een hogere productiesnelheid met minder fouten en effectievere boodschappen en calls to action. 

Tekst maakt in veel organisatie een belangrijk deel uit van dagelijkse werkprocessen. Dat geldt natuurlijk voor gemeenten en bedrijven uit de juridische, financiële en zakelijke dienstverlening. Maar ook bedrijven uit andere sectoren zoals industrie, bouw en techniek werken ongemerkt veel met tekst.

Denk aan:

  • offertes en projectvoorstellen
  • handleidingen en instructies
  • juridische richtlijnen en protocollen
  • marketingteksten en blogartikelen
  • schriftelijk en mondeling klantencontact

Omgaan met deze teksten kost meer tijd en inspanning dan je denkt. Niet iedereen is nu eenmaal handig met spelling en zinsopbouw, laat staan de creatieve kant van schrijven.

Gelukkig kunnen veel onderdelen worden geautomatiseerd. De technologie die we hiervoor gebruiken heet Natural Language Processing (NLP). 

Natural Language Processing is een veelgebruikte techniek. Je kent het van spamfilters, predicatieve tekst (autocorrect en autocomplete), virtuele assistenten (zoals Siri en Cortana), zoekmachines, tekstbegrip (zoals de grammatica-check in Word) en vertalers zoals Google Translate. Het is een techniek waarin computers op basis van algoritmes de spelregels van onze taal proberen te herkennen, digitaliseren en vervolgens gebruiken.

En dat is niet eenvoudig. Menselijke taal is nu eenmaal een warrige bende: ongeorganiseerd, dubbelzinnig en voortdurend in verandering. Dit maakt het lastig om woorden, begrippen en woordcombinaties eenduidig te vertalen naar een oplossing die door een computer kan worden begrepen.

De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, is ze te trainen. Computers krijgen grote hoeveelheden tekst voorgeschoteld en worden net zo lang geholpen bij het analyseren van een tekst tot ze het zelf kunnen met een bepaalde mate van nauwkeurigheid. Hoe langer de computer dit doet, des te accurater deze wordt bij het interpreteren van de tekst.

Natural Language Processing ook voor jou

Voor sommigen klinkt NLP nog als science fiction of een techniek die alleen voor zeer grote organisaties zoals Google, Amazon of Microsoft interessant is. Gelukkig is de techniek zover ontwikkeld dat het ook voor organisaties van kleinere omvang inzetbaar is. Vooral de enorm gegroeide rekenkracht van gewone computers heeft NLP voor velen binnen bereik gebracht. Hieronder een paar interessante voorbeelden.

CEO kijkt verbaasd naar tablet

Monitoren en analyseren

NLP kan teksten in social media, klantreacties of openbare publicaties analyseren waarin jouw organisatie wordt genoemd: hoe wordt er over je gedacht en geschreven? Wat vindt men goed en wat niet? Een computer kan, na hiervoor te zijn getraind, dit automatisch voor je monitoren.

Diezelfde computer kan online teksten in jouw vakgebied volgen, zodat je trends kunt monitoren en beter kunt inspelen op marktontwikkelingen.

E-mail en digitale communicatie

Met NLP kun je complexe e-mailfilters instellen, waarbij het programma op basis van tekstanalyse automatisch acties uitvoert: verplaatsen naar de spamfolder, categoriseren als ‘prioriteit’, ‘privé’ of ‘warme lead’, of automatisch beantwoorden met vooraf opgestelde e-mails. Die analyse kun je ook inzetten voor je Customer Experience management (CXM). Door klantreacties via e-mail, post, enquetes en webformulieren automatisch te verzamelen en analyseren, kun je beter inspelen op wensen van je klanten en je service en communicatie optimaliseren.

e-mail automatiseren
OCS-NLP-document

Zelf automatisch betere teksten schrijven

Je produceert zelf ongemerkt flinke hoeveelheden tekst. Dat kan sneller en beter met NLP. Die geeft je ondersteuning bij het schrijven van offertes en projectvoorstellen door het geven van suggesties, te checken op interne consistentie en het automatisch genereren van veelvoorkomende stukken tekst.

Daarnaast kun je NLP inzetten om contracten en andere juridische documenten te screenen op interne fouten en te toetsen aan (recente) wet- en regelgeving. Zo weet je zeker dat ze rechtsgeldig zijn en voldoen aan alle benodigde regelgeving.

Marketing en website

Effectieve marketingteksten voldoen aan vaste spelregels: van taalgebruik dat is afgestemd op dat van de doelgroep, versimpelen en toepassen van een goede tekstopbouw tot het voldoen aan de meest recente SEO-spelregels (waarbij de belangrijkste key words door tekstanalyse zijn vastgesteld). Het fijne van spelregels is, dat je ze kunt automatiseren – met NLP. 

Zo vergroot je de effectiviteit van je calls to action, kun je op je webwinkel slimme aanbevelingen doen op basis van zoektermen en andere tekstbronnen en je zoekfunctie van je website verbeteren op basis van de analyse van het zoekgedrag van eerdere websitebezoekers.

browsen op een tablet
OCS-NLP-support-desk

Verbeteren telefonisch klantcontact

Door je telefoongesprekken met klanten te laten beluisteren door een NLP-systeem (‘dit telefoongesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden’) maak je ze meetbaar en classificeerbaar. Op basis hiervan kun je je telefonisten trainen. Je kunt ook een gebruikersvriendelijk telefoon-doorkiesprogramma ontwerpen waarin de meest voorkomende vragen automatisch worden beantwoord.

Daarnaast kunnen telefonisch afspraken worden ingepland of andere handelingen verricht zonder dat daar een telefonist bij komt kijken. En je kunt deze inzichten gebruiken om automatische gesprekken te voeren via een chatbot op je website.

Data-analyse

NLP in combinatie met data-analyse kan visuele vertalingen maken van gesproken of geschreven woord, zodat jouw data op nog meer manieren kan worden bekeken en onderzocht.

vrouw kijkt naar tablet

 

Vragen of geïnteresseerd?

Neem contact met ons op.

+31 40 304 1330 | info@opencirclesolutions.nl

 

e-book

Meer weten over beeldherkenning?

Download het hier.

blog

Uitleg, achtergronden en proofs of concept uit ons laboratorium

Natural Language Processing 2: automatiseer je teksten

Natural Language Processing 2: automatiseer je teksten

Transformers maken Natural Language Processing tot een technologie die voor veel bedrijven een haalbare en interessante oplossing is. Ben je een organisatie waar veel teksten worden geproduceerd, geanalyseerd en verwerkt? Rapporten, gebruiksaanwijzingen, mails en...

Lees meer
Beeldherkenning, toegankelijker dan je denkt

Beeldherkenning, toegankelijker dan je denkt

Bij Open Circle Solutions willen we de technologie van beeldherkenning toegankelijk maken voor zo veel mogelijk bedrijven die daar baat bij hebben. Met onze jaren aan ervaring staat ons complete ‘leren en verbeteren’ proces van beeldherkenning als een huis. We zetten...

Lees meer

Pin It on Pinterest