De mobiele app is gebouwd en wordt losgelaten in het wild. Nu begint het pas!

Met veel trots is de nieuwe app in de App Store van Apple en/of de Google Play Store geplaatst. Een waarschuwing vooraf: voorkom dat je de controle over de gebouwde app verliest door ervoor te zorgen dat het development team ook klaarstaat voor de continue nazorg. Nu begint het pas, omdat je in de omgeving van de echte wereld bent gekomen.

De uitdaging: razendsnel anticiperen en monitoren

Het development team gaat dus zeker niet naar huis. De app wordt misschien wel op nieuwe apparaten of omgevingen gedownload die nog niet of onvoldoende zijn getest. Twee zaken zijn daarbij zeker. Ten eerste dat er gegarandeerd fouten zullen optreden, omdat de veilige testomgeving verlaten is en er altijd nieuwe devices en systemen op de markt verschijnen. Ten tweede dat het cruciaal is om snel en adequaat te reageren op klantvragen en klantbehoeften. Doe je dat niet, dan leidt dat namelijk tot een slechte rating, waardoor andere gebruikers het minder aantrekkelijk zullen vinden om je app te gebruiken

Neem Analytics mee bij de realisatie van een applicatie

Door dit te doen kun je proactief problemen oplossen en nieuwe functionaliteiten beter onder de aandacht brengen bij gebruikers. Je ziet precies waar men afhaakt of blijft steken bij het gebruik van de app. Hiermee leer je de doelgroep nog beter kennen en zorg je voor constante verbeteringen van jouw app die klanten zullen waarderen.

Treed in contact met je klanten

Veel gebruikers zullen het niet erg vinden dat een app nog niet honderd procent aan hun verwachting voldoet. Zolang je maar met de gebruikersgroep blijft communiceren en laat weten waar ze veranderingen kunnen gaan verwachten. Sterker nog, als je gebruikers bij het creëren van een nog betere versie betrekt, zal dat de klantenbinding alleen maar ten goede komen. Niet voor niets is co-creatie een steeds vaker gehoord begrip binnen de IT. Wie de klant laat meedenken bouwt de meest intensieve relaties op.

Organiseer klantenpanels

Een manier om het gebruik te analyseren is het organiseren van een klanten- of gebruikerspanel. Daarmee kun je gedrag analyseren. Bijvoorbeeld hoe gebruikers zoeken, om welke redenen ze uitstappen, waar ze op klikken, hoe ze de snelheid ervaren en wat mogelijk andere uitdagingen bij het gebruik zijn.

Samenvattend

Het functioneel opleveren van een app is niet genoeg. Wensen en eisen van klanten, en de techniek, zijn aan sterke veranderingen onderhevig en het is de kunst om als development team een app te blijven ontwikkelen. Zo creëer je een app die voldoet aan een zo groot mogelijke groep gebruikers en technische omgevingen.

Meer weten?

Ook een mobiele applicatie bouwen of eens in gesprek gaan? Neem volkomen vrijblijvend contact met ons via +31 40 3041330 of info@opencirclesolutions.com. Je kunt ook het formulier onderaan de pagina gebruiken om je vraag te stellen. Wij nemen dan snel contact met je op.

Meer artikelen

Serverless apps, kosten besparen in een cloudomgeving

Serverless apps, kosten besparen in een cloudomgeving

Waarom zou je betalen voor de functionaliteit van wekelijkse rapporten of voor het 24/7 aanmaken van orders, terwijl er na 17:00 uur deze administratieve activiteiten niet meer plaatsvinden? Serverless applicaties laten je betalen voor applicatie-componenten naar...

Open Circle Solutions omgang met Corona

Open Circle Solutions omgang met Corona

Open Circle Solutions Coronavirus update: continuïteit, gedeelde zorgen en innovatieve kansen Het laatstgenoemde woord in de titel zal je het meeste aanspreken en over kansen gaan we het zeker hebben. Nu de zon schijnt, we het liefst massaal naar buiten willen en...

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor Open Circle Stories en krijg een verzameling artikelen, tips, nieuws en verdiepingen in je mailbox.

Pin It on Pinterest

Share This