Apps bouwen in kleine stappen voor grotere resultaten

In het huidige digitale tijdperk van constante verandering kun je niet langer een app bouwen waarvan je denkt dat het wel door de klant wordt gewaardeerd. Je moet het zeker weten. Dat is waarom de waarde van de app al tijdens de ontwikkeling samen met de doelgroep, meestal een testpanel, op verschillende momenten wordt geëvalueerd.

Bouwen volgens de Agile Scrum-methode

Grotere resultaten worden bereikt als mensen sneller meebewegen met gewenste veranderingen. Grote IT-projecten mislukken immers vaak doordat teams te groot zijn, de oplevering te lang duurt en de factor tijd het moment van marktintroductie alweer heeft achterhaald. Daarom is de Agile Scrum-methode zo interessant, omdat tussentijds snellere eindproducten worden opgeleverd. Hoe gaat dat in zijn werk?

Verantwoordelijkheid

Het team heeft geen hiërarchische projectleider, waardoor alle teamleden zich verantwoordelijk voelen voor de voortgang. Er is wel een aanjager die ook wel de ‘Scrum Master’ wordt genoemd. Deze Scrum Master heeft de verantwoordelijkheid om zijn teamleden te coachen, te faciliteren en grote obstakels weg te nemen. Hij of zij speelt een belangrijke rol om ieders afzonderlijke expertise in te brengen, zonder daarbij leidend te zijn. Het Scrum-team is zelf verantwoordelijk voor het resultaat, de planning, de werkverdeling en de voortgangsbewaking.

Snellere resultaten

Kleine teams die meteen aan de slag gaan floreren beter dan grotere teams die lang en uitvoerig met elkaar overleggen en vergaderen. Daarom wordt tijdens de bouw van een app het werk opgedeeld in kleine ‘work items’. Ontwikkelaars gaan daarmee op basis van de vraag aan de slag en hebben aan het einde van de dag al voldoening van bereikte resultaten. Op die manier worden elke keer kleine mijlpalen bereikt, ook wel ‘sprints’ genoemd.

Reflectie voor een beter eindproduct

Iedere sprint wordt afgesloten met een evaluatie en vastlegging van leerpunten. Dit wordt ook wel ‘retrospective’ genoemd. Zo kan het team de volgende sprint nog beter uitvoeren. Hoe eerder er namelijk feedback komt van de product owner (de klant) over ‘wat’ zij nodig hebben, hoe eerder en hoe beter de ontwikkelaars het ‘hoe’ kunnen gaan bepalen. Zo blijft iedereen in zijn kracht en ontstaat een situatie van co-creatie tussen ontwikkelteam en klant.

Blijf meeveren. Elimineer waste!

Tot slot een tip: wie in staat is om verspilling uit de bedrijfsprocessen te halen, kan snellere bedrijfsdoelen behalen. Dat geldt dus ook voor het bouwen van een app. Wie het ezelsbruggetje Tim Woods hiervoor gebruikt, is in staat om continu te verbeteren en op een Agile manier mee te veren met steeds veranderende klantverwachtingen.

Meer weten?

Ook een mobiele applicatie bouwen of eens in gesprek gaan? Neem volkomen vrijblijvend contact met ons via +31 40 3041330 of info@opencirclesolutions.com. Je kunt ook het formulier onderaan de pagina gebruiken om je vraag te stellen. Wij nemen dan snel contact met je op.

Meer artikelen

Migreren naar de cloud lost complexe IT-uitdagingen op

Migreren naar de cloud lost complexe IT-uitdagingen op

Als het gaat om IT-architectuur moet het tegenwoordig allemaal sneller en flexibeler om een concurrentievoorsprong te behouden. De behoeften van klanten én collega’s kunnen plotseling veranderen, waardoor applicaties snel aangepast moeten worden. Maar kan dat wel met...

Open Circle Solutions wint FD Gazellen 2019

Open Circle Solutions wint FD Gazellen 2019

Trots! Want ook dit jaar is Open Circle Solutions weer door het Financieele Dagblad benoemd tot een van de 770 snelst groeiende bedrijven van Nederland. Op dinsdag 5 november a.s. mogen wij de prestigieuze FD Gazellen Award wederom in ontvangst nemen. De FD Gazellen...

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor Open Circle Stories en krijg een verzameling artikelen, tips, nieuws en verdiepingen in je mailbox.

Pin It on Pinterest

Share This