6 praktische tips om een professionele mobiele app te bouwen

/ Blog / 6 praktische tips om een professionele mobiele app te bouwen
6 praktische tips om een professionele mobiele app te bouwen

 

6 praktische tips om een professionele mobiele app te bouwen

 Bijna iedereen is gewend om apps te gebruiken, maar hoe zorg je ervoor dat die van jou opvalt en veel wordt gebruikt? Consumenten kunnen niet meer zonder apps, maar ook voor zakelijke applicaties, voor bijvoorbeeld buitendienstmedewerkers, franchisenemers en retail organisaties die centraal worden aangestuurd, worden apps veelvuldig ingezet. Vanuit onze jarenlange ervaring geven we zes belangrijkste tips om een goede app te bouwen:

Tip 1: Stel een multidisciplinair team samen

De leverancier die de app gaat bouwen zal kennis moeten hebben van het huidige ICT-landschap van de organisatie. Bouwen kan iedereen, maar het moet wel passen binnen de huidige systemen of infrastructuren die aanwezig zijn. Daarom begint het bouwen van een goede app altijd met een uitgebreide inventarisatie. Combineer dus de belangrijkste disciplines die nodig z

ijn, zorg voor korte lijnen en laat de belangrijkste stakeholders ook verantwoordelijkheid nemen door ze al vanaf het begin erbij te betrekken.

Tip 2: Zorg voor de juiste mix van techniek en creativiteit

Je kunt alleen maar een goede user experience krijgen, als creativiteit en techniek in balans zijn. Als maar één persoon de app gaat ontwikkelen, moet je je afvragen of dat goed gaat. Een techneut is immers geen ontwerper en een ontwerper is geen UX-specialist. Zorg ervoor dat er een team wordt samengesteld met beide expertises. Zo wordt er een app gebouwd die gebruikersvriendelijk is en tegelijkertijd goed in elkaar zit.

Tip 3: Bouw in stappen, doe het iteratief

Niets is zo veranderlijk als de mens en je gaat een app pas waarderen als je ermee werkt. Stel daarom vanaf de start van de appontwikkeling momenten vast waarop de waarde van de app met de doelgroep wordt geëvalueerd. Dan ontstaan er geen onprettige verrassingen achteraf. Tussentijdse oplevermomenten en agile werken zorgen ervoor dat de wensen en eisen worden bewaakt en ook steeds concreter worden. Bij iedere stap kan men bijsturen. Met als resultaat een goede app die opvalt en iedereen graag gebruikt.

Tip 4: Gebruik een open source platform

  • Maak het jezelf gemakkelijk. Wanneer je begint met het ontwikkelen van een mobiele applicatie, is het cruciaal om te zoeken naar reeds bestaande open source technieken die je kunt hergebruiken en direct inzetbaar zijn voor jouw applicatie. Enkele voordelen van het inzetten van open source technieken zijn:
  • Open source wordt wereldwijd ondersteund en bijgehouden door een community waar ontwikkelaars aan deelnemen.De laatste versies zijn snel beschikbaar en bugs worden sneller opgelost.
  • Het is gratis en er zijn vrijwel geen licenties noodzakelijk.
  • Veel kennis is beschikbaar in de verschillende community’s. Daardoor krijg je een inkijk in hoe andere professionals problemen hebben
  • Bepaalde technieken worden crossplatform aangeboden, denk aan Xamarin. Door dergelijke technieken ben je in staat om oplossingen direct beschikbaar te maken voor zowel Android en iOS. Dit scheelt ontwikkel- en beheerkosten. Hierdoor kun je een mobiele applicatie ook sneller

Tip 5: Maak native apps op elk platform

Gebruik de capaciteit en mogelijkheden van een device. Het is aan te raden om gebruik te maken van een native oplossing. Dit is een applicatie die specifiek is gebouwd voor smartphones, tablets en horloges van Google en Apple. De applicatie maakt maximaal gebruik van de mogelijkheden en capaciteit van het device. Denk bijvoorbeeld aan offline werken, maar ook de sensoren en verbindingsmogelijkheden van een smartphone, zoals: bluetooth, Wi-Fi direct, locatiebepaling, NFC (Near Field Communication) en nog heel veel meer.

Tip 6: Controleer het gebruik

Pas als je het gebruik gaat monitoren weet je of je echt iets goeds hebt gebouwd. Nadat je jouw app publiekelijk beschikbaar hebt gemaakt via de Appstore of Playstore, is er een manier om de ratings en feedback te monitoren. Een andere, betere manier is om Google Analytics bij de realisatie van een applicatie mee te nemen, waardoor je proactief problemen kunt oplossen of nieuwe functionaliteiten beter onder de aandacht brengt. Hiermee leer je de doelgroep nog beter kennen en zorg je voor constante verbeteringen van jouw app die klanten zullen waarderen.

Voor alle ins en out neem je contact op met onze afdeling verkoop via +31 40 3041330 of info@opencirclesolutions.com of laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.


×